Socializace psa

Pes musí umět dobře vyjít s lidmi i s ostatními psy. Dovolte mu proto dostatek kontaktů s jeho vrstevníky, hlídejte, aby při nich nedocházelo k půtkám nad vhodný rámec. Poskytněte psovi dostatek samo

MURPHYHO ZÁKONY V CHOVATELSKÉ PRAXI

Pár pravidel, jejichž autorem je sám život a editorem moje maličkost, fascinovaná nevyhnutelností, s jakou nastanou všechny příznivé okolnosti pro jejich další rozvoj. Pravidlo papouščího apetitu:

Pozor na nepříjemné suvenýry z jihu!

Dovolena je jedno z nejkrásnějších období v roce. A nezadržitelně se blíží. Kdo by si jej nechtěl užít se svým věrným čtyřnohým parťákem a kamarádem. Ale pozor! Vycestovat se psem do zahraničí v sobě skrývá i riziko nákazy nemocemi, jež přenáší vnější parazité.

Vyjet se psem do slunné Itálie, Řecka, Španělska, Chorvatska a dalších jižních destinací může mít, pokud budete mít smůlu, katastrofální následky. Je proto potřeba se předem informovat u svého veterináře na dostupné přípravky, které budou vašeho chlupáče chránit před nezvanými vnějšími parazity. Repelence je jediná možnost, jak ochránit psa přes kontaktem s cizopasníkem, který se mu chce přisát do kožichu. Nelze však sáhnout po jakémkoli přípravku v domnění, že pes bude od obtížného hmyzu ochráněn. Na trhu je k dostání pouze několik takových, jež jsou vhodné k použití na cestu do jižních krajů. A s čím se vlastně můžeme setkat nejčastěji? Kromě obvyklých blech spočívá malé riziko v klíšťatech. Jak všichni pejskaři ví, žijí i u nás. Ale vyskytují se i na jihu. Na psa na dovolené mohou přenést původce nemocí, které z našich zeměpisných šířek zdaleka tak často neznáme, tedy babespiózu, ehrlichiózu či anaplasmózu, či i u nás známou eoreliozu. Dalším rizikem jsou komáři. Jejich bodnutí vyvolává nejen nepříjemné svědění, ale navíc může psovi způsobit nákazu srdeční červivostí. Písečné mouchy jsou zase zodpovědné za možný přenos leischmaniózy. Zmíněná onemocnění se vyskytují zejména směrem na jih od naší země. Nejvíce kolem Středozemního moře.

Klíšťata a jejich následky
Psí malárie
Psí malárie je závažné, klíšťaty přenosné infekční onemocnění psů. Klinicky se projevuje v akutním případě zejména vysokou horečkou, úbytkem červených krvinek vedoucím k chudokrevnosti a žloutence, doprovázenou červenou, nebo nazelenalou močí. V neléčených případech může skončit smrtí nemocného psa. Chronické případy se vyznačují krátkodobou nižší horečkou spojenou s celkovou slabostí a méně specifických postižením řady orgánových soustav. První symptomy se objevují zhruba po týdnu od nakažení (možné jsou však tři týdny). Pro přenos babesiózy je uváděno přisátí klíštěte 48 hodin a déle. Psí malárie je rozšířena v Americe, Africe, Asii, ale též v jižních částech Evropy. Ve střední Evropě byla dlouhodobě známa z území Maďarska, ale v posledním desetiletí se rozšířila na jižní Slovensko a zdá se, že hranice výskytu psí babesiózy se posouvá stále severněji. Zejména na západním Slovensku je zřejmý pomalý posun severozápadním směrem k hranicím s Českou republikou.

Ehrlichióza a anaplasmóza napadá krvinky
Ehrlichióza je onemocnění bílých krvinek, které bylo dosud považováno za takzvanou cestovní nemoc vyskytující se zejména v oblasti Středomoří. Hnědé klíště psí, které nemoc přenáší, bylo však mezitím nalezeno i v oblastech severně od Alp. První symptomy se objevují po jednom až dvou týdnech. Akutní fáze onemocnění začíná výraznou malátností, odmítáním potravy a zvracením. Na kůži a sliznicích se může objevit krvácení spolu s krvácením z nosu. Veterinární lékař zpravidla zjistí i zduření lymfatických uzlin a sleziny spolu se změnou krevního obrazu. Psi s chronickou ehrlichiózou jsou slabí, malátní s úbytkem hmotnosti. Vedle zvýšeného výskytu krvácení a dýchavičnosti dochází navíc k hnisavému výtoku z očí a zakalení rohovky. Neléčená zvířata mohou oslepnout a může u nich dojít k dalšímu nevratnému poškození orgánů. Anaplasmóza je infekční onemocnění, které je způsobeno bakterií zvanou Anaplasma phagocytophilum. Ta žije uvnitř bílých krvinek, které poškozuje, či dokonce ničí. Nejčastějšími příznaky infekce je vysoká horečka, letargie, oteklé a bolestivé klouby. Pes nemá chuť se pohybovat, objevuje se ochrnutí jako důsledek zánětů v kloubech a s tím spojená bolestivost. Onemocnění může postihnout i vnitřní orgány jako jsou játra, slezina a ledviny, nebo oči. Doba přenosu z nakaženého klíštěte je uváděna 24 hodin po přisátí, první symptomy se objevují po 4-10 dnech. Imunitní systém zdravých psů někdy dokáže původce onemocnění zničit. Při oslabení imunitního systému se ale aktivita původce onemocnění opět obnovuje Toto onemocnění lze poměrně snadno léčit antibiotiky.

Borelióza
Klíště může na psa přenést boreliózu. Toto onemocnění vykazují symptomy po dvou a více měsících od přisátí nakaženého klíštěte. Pokud je přisáté nakažené klíště se psího kožichu odstraněno včas, je možné riziko přenosu minimalizovat. Doba přenosu nákazy je uváděna až 16 hodin po přisátí. Symptomy nemoci jsou malátnost, nechutenství, horečka, bolestivost při pohybu.

Komáří bodnutí
Nebezpečnou nemocí, kterou nepříjemní tvorové přenáší, je srdeční červivost - dirofilarióza. Vyskytuje se především v jižních zemích jako je Španělsko, Itálie, Francie, Portugalsko a Řecko. Dirofilarióza je také velmi rozšířena v USA. V našem regionu byli zaznamenány jednotlivé případy v oblastech na dolních tocích Dyje a Moravy.
Vývoj parazita probíhá přes mezihostitele, kterým je komár. Nasátím krve nemocného psa nasaje i takzvané mikrofilárie (larvy parazita - srdečního červa), které se v komářím těle během dvou týdnů přemění na infekční stadia, přičemž je důležitá teplota prostředí vyšší než 15 stupňů Celsia. Po bodnutí psa infikovaným komárem pronikají infekční stadia mikrofilárií do podkoží a svaloviny nového hostitele. První symptomy se objevují zhruba po půl roce od bodnutí infikovaným komárem. Dospělý jedinec srdečního červa se usadí v pulmonální artérii v srdci psa, kde může dorůstat délky až 30cm. Napadení srdečním červem vede k poškození srdečních a plicních funkcí, následkem je dýchavičnost, chronický kašel, úbytek tělesné hmotnosti, snížení výkonnosti a chudokrevnost, může dojít k poškození jater a ledvin. V případech, kdy selhání srdce vyústí v selhání jater a ledvin, může být onemocnění smrtelné. Léčba takto postiženého psa je velmi komplikovaná.

Leishmanióza je nevyléčitelná!
Písečná moucha může na psa přenést velmi vážné onemocnění zvané leishmanióza. Tento pakomár je aktivní v noci, aneb po setmění a vyskytuje se převážně v okolí Středozemního moře. Leishmanióza je nemoc, která je přenosná i na člověka. Písečným mouchám však chutnají nejvíce právě psi. Princip přenosu je podobný jako u výše popsané srdeční červivosti. Původce nemoci je prvok způsobující leishmaniózu. Ten potřebuje pro svůj přenos hmyz (písečnou mouchu), v jehož těle dochází k vývoji, prvok se změní na infekční formu s bičíkem, rychle se množí a je připraven infikovat teplokrevné živočichy.
V těle nakaženého psa se Leishmanie ukryjí v buňkách imunitního systému, množí se a dále se pak nepozorovaně šíří do orgánů. První symptomy nemoci se objeví měsíce až roky po vpichu. Psi se mohou nakazit také kousnutím mezi sebou, případně transfúzí krve.
Nemocní psi vykazují velmi různé příznaky, tudíš je obtížné nemoc diagnostikovat. Obvykle mají horečky, při zátěži se snadno unaví, jsou apatičtí. Charakteristický bývá také úbytek na váze, zvětšení lymfatických uzlin a vypadávání srsti kolem očí, čumáku a na okrajích uší. Dále se mohou objevit zánětlivé změny kůže, krvácení z nosu a zánět spojivek. Zvířata v pokročilém stádiu nemoci silně hubnou, jsou malátná, mají průjem a vykazují poruchy pohyblivosti.
Bohužel neexistuje lék, který by dokázal tuto nemoc úplně vyléčit. V případě vysazení léků se popsané syndromy vrací do půl roku. Neléčená zvířata umírají do dvou let. Prevence leishmaniózy spočívá v zamezení kontaktu s nemocnými zvířaty a repelenci. Existují obojky či spot-ony které jsou napuštěny účinnou látkou pro prevenci kousnutí písečnou mouchou.

Vyhnout se rizikovým oblastem
Nejlepší prevenci proti všem exotickým parazitárním onemocněním je necestovat se svým psem do rizikových oblastí. Pokud přeci jen vyjedete na dovolenou do rizikových míst, neberte možnost nákazy na lehkou váhu a myslete na včasnou prevenci nákazy a poraďte se o vhodném preparátu se svým veterinářem.