TLAPKY OCHRÁNÍ SPECIÁLNÍ OBUV

Milovníci turistiky a treku v náročných terénech vědí, že bez kvalitní obuvi se neobejdou. A platí to i pro jejich čtyřnohé kamarády. Pokud je pes na dlouhé trase, v náročném terénu (kamenný, štěrkový

Dvacet bodů k zapamatování při výcviku psa

1. Při výcviku nikdy nedemonstrujeme svou moc. Výcvik není záminkou k pokoření psa. 2. Předcházíme nežádoucí činnost psa. 3. Učíme povel ,,lehni“ kdykoli, a to i na vzdálenost. Docílíme tím p

Problém s análními žlázkami

Můj roční pes má stále problémy se záněty análních žláz. Stále jezdíme na vymačkávání a vyplachování, dokonce nám musela být již 2x aplikována antibiotika. Dozvěděla jsem se, že na to může mít vliv i složení potravy, která podporuje přirozené vyprazdňování žláz?

Paranální váčky jsou žlázky uložené mezi svalovou vrstvou análního svěrače, vyúsťují malým vývodem do análního kanálu. Stěna žlázek je tvořena sliznicí (výstelkou) se sekreční aktivitou. Tyto váčky produkují sekret hnědé barvy s charakteristickým zápachem. K jejich vyprazdňování dochází při defekaci stažením svalů konečníku. Při nadměrné produkci sekretu v paranálních žlázách, snížení svalového napětí konečníku, ucpání vývodu žlázek, nebo při průjmovém onemocnění může dojít k jejich přeplnění a nedostatečnému vyprazdňování.
Klinické příznaky postižení análních žlázek lze rozdělit do čtyř skupin:

1. Prosté přeplnění žlázek sekretem - lze snadno odstranit manuální kompresí, není nutná medikamentózní léčba.

2. Akutní infekce paranálních váčků - projevuje se zánětlivým, bolestivým onemocněním, které je doprovázeno produkcí páchnoucího, zelenožlutého až krvavě zbarveného sekteru. Při ucpání vývodného systému může dojít k ruptuře anální žlázy s vytvořením píštěle u konečníku.

3. Chronická infekce paranálních váčků - je charakteristická opakujícími se infekcemi análních žlázek v různých periodách.

4. Nádorová onemocnění - vyskytují se vyjímečně, většinou postihují jednu žlázu.

Při akutních infekcích paranálních žlázek se k léčbě používají výplachy desinfekčními roztoky nebo aplikace masti, v některých případech je nezbytné lokální léčbu doplnit o celkové podávání antibiotik a analgetik. U chronických infekcí je mimo výše uvedené léčby možné přistoupit k chirurgickému odstranění paranálních žlázek. Tento zákrok se však rutinně nedoporučuje. Jedinou možnou prevencí je pravidelné manuální vyprazdňování análních žlázek, u každého psa je perioda mezi jednotlivými zákroky odlišná. Způsob vyživy může vyprazdňování análních žlázek ovlivnit pouze částečně. Způsob krmení granulovanou nebo vařenou stravou nemá žádný vliv. Pes by neměl být krmen krmivy, která u něj vyvolávají průjmy nebo kašovitou až řídkou konzistenci trusu. Optimální je, aby trus byl pevný, formovaný a v odpovídajícím množství ve vztahu k velikosti psa. Pokud řešit a doporučit zoůsob výživy u psa s problémy s paranálními žlázkami, doporučil bych krmení kvalitními superprémiovými krmivy, která obsahují optimální množství vlákniny a jsou vysoce stravitelná. Pro svoji vysokou stravitelnost mají psi menší množství trusu než u krmení krmivy nízké kvality.