Klikám, klikáš, klikáme

Ačkoliv by se mohlo zdát, že klikr trénink rovná se pomůcka zvaná klikr, není to tak úplně pravda. Chcete klikr trénink vyzkoušet? Pak mnohem důležitější než zakoupení klikru je pochopení principu, j

Zásady výživy štěňat velkých a obřích plemen psů

V poslední době se stávají velmi populárními a oblíbenými některá ze středních, velkých a obřích plemen psů, jako jsou např. zlatý retrívr, labradorský retrívr, rhodéský ridgeback apod.Ne všichni jeji

Toxoplasmóza - lidé versus kočka

Toxoplasmóza je protozoární onemocnění celosvětově široce rozšířené. Parazit Toxoplasma gondii patří mezi prvoky kokcidie. Jediným známým definitivním hostitelem jsou kočkovité šelmy. Jedině kočky dokážou vylučovat oocysty v trusu. Ostatní teplokrevní živočichové mohou toto onemocnění přenést dále pouze jestliže figurují jako potravní článek (tj infekční tělíska se přenesou v mase nebo orgánech).
Imunokompetentní kočky, které jsou prvně infikovány T.gondii asi po 7-10 dnech začnou vylučovat (nevysporulované) oocysty. Oocysty sporulují při styku s kyslíkem (sporulace trvá 1 - 5 dní) a stávají se pak infekčními (mohou napadnout většinu teplokrevných organismů, kde infekční tělíska napadají různé tkáně a encystují). Kočky s funkčním imunitním systémem prodělají většinou pouze 1 vylučovací periodu, po získání protilátek již nedochází ke střevní fázi toxoplasmózy (tj přestanou vylučovat oocysty). Obvykle venkovní kočka nebo kočka krmená syrovým (hlubokým zmražením neošetřeným masem) prodělá toto vylučovací období do 2 roku věku, pak již imunitní systém je většinou odolný.
Teplokrevní živočichové (včetně člověka) se mohou nakazit toxoplasmózou ingescí vysporulovaných oocyst (tj stykem se starým infekčním trusem - POZOR čerstvý trus může obsahovat pouze nevysporulované cysty, tj není infekční), napadeného masa (obsahující tkáňové cysty toxoplasmy) nebo přestupem infekčních tělísek zkrze placentu (transplacentárně). Transplacentární infekce je možná v zásadě jen v případě, pokud matka se nakazila toxoplasmózou prvně (nemá zatím protilátky) v době gestace (vývoje plodu). Transplacentární infekce u lidí často vede k potratům, vývojovým abnormalitám nebo k zánětu důležitých tkání u kojenců. U lidí s funkčním imunitním systémem většinou infekce t. gondii probíhá asymptomaticky (tj bez příznaků), méně často se setkáváme se zduřením mízních uzlin, horečnatými stavy a malátností nebo slabostí. Chronická tkáňová infekce může znovu vzplanout při imunosupresivních stavech (imunitní selhání) - např. imunosupresivní léčba provázející transplantační léčbu, onemocnění AIDS (přibližně 10% AIDS nemocných má příznaky toxoplasmové encefalitidy) apod.
Diagnostika klinické toxoplasmózy u lidí a koček je velmi obtížná, obvykle se lékař opírá o klinické příznaky, seropozitivitu a odpověď na antitoxoplasmové léky. Střevní stádium u koček lze rozpoznat pomocí koprologického vyšetření (flotace trusu).
Toxoplasmóza patří mezi nejrozšířenější zoonózy, avšak lidé se velmi ojediněle nakazí touto chorobou přímo od kočky. Tento jev souvisí s nutností sporulace oocyst, kočky jsou velmi čistotné a velmi málo oocyst vydrží na jejich kožichu do konce sporulace, navíc kočky oocysty vylučují pouze v relativně krátkém období ve svém životě (doba vylučování je různá, ale obvykle končí do 2 měsíců). Proto není ani vhodné léčit klinicky zdravou kočku, která je ale seropozitivní (pravděpodobně již infekci prodělala a nyní imunitní systém vylučování oocyst brání).
Nejčastější cestou nákazy lidí toxoplasmózou zůstává úprava pokrmů (práce se syrovým masem).

Jak se účinně bránit nakažení toxoplasmózou:
1) Prevence nakažením ingescí tkáňových cyst
- Vařit veškeré maso přinejmenším při 80 °C alespoň 15 minut.
- Zmrazit čerstvé maso na více než -20 °C alespoň na 3 dny.
- Důkladně si omýt ruce teplou vodou a mýdlem po přípravě masných pokrmů.
- neochutnávat nebo neolizovat si prsty při práci se syrovým masem
2) Prevence nakažením oocystami
- krmit kočky pouze tepelně upraveným masem
- nenechat kočky lovit (hlodavci a ptáci žijící v přírodě)