TLAPKY OCHRÁNÍ SPECIÁLNÍ OBUV

Milovníci turistiky a treku v náročných terénech vědí, že bez kvalitní obuvi se neobejdou. A platí to i pro jejich čtyřnohé kamarády. Pokud je pes na dlouhé trase, v náročném terénu (kamenný, štěrkový

Které zimní rostliny jsou pro kočky nebezpečné?

Květiny dokážou oživit,zkrášlit a zútulnit byt,ale mohou být také velmi nebezpečné pro chovaná zvířata.Zvlášť kočky,které rády rostliny okusují. Podívejte se na náš seznam a pokud květiny máte doma,b

Dirty Face syndrome

Název dirty face syndrome možná nezní tak strašidelně, jako druhé, odbornější, označení
používáme pro toto onemocnění u koček – Idiopatická fatální dermatitida u koček. Z názvu vyplývá, že se jedná o onemocnění kůže obličeje, u něhož není známá příčina vzniku. První příznaky se objevují u koťat již ve věku 4-5 měsíců, kdy se majitelé u koťat začnou trápit s nadměrnou tvorbou černého mazu (exsudátu) na distální části chlupů obličeje, často v symetrickém vzoru a to zejména na bradě, kolem úst a kolem očí. V některých případech se kočce tvoří černý maz i v uších a dochází ke vzniku oboustranného zánětu zvukovodu. Postupem rozvoje onemocnění se v některých případech objevuje u zvířat svědění, které je někdy velmi silné a kočka si doslova škrábe obličej do krve. I přes pravidelná omývání obličeje kočky se tento jev nelepší a zvířata působí unaveně. Při těchto symptomech většina veterinářů zváží další možné diagnózy, jako jsou vnější cizopasníci, plísňové onemocnění, potravinová alergie a herpetická infekce. Pokud jsou ale hypoalergenní diety neúčinné, a ostatní diagnózy nejsou ničím podloženy, je Dirty face syndrome nasnadě. Při DFS také cytologické vyšetření kůže často prokáže přítomné sekundární bakteriální a kvasinkové infekce (např. Malassezia pachydermatis) a histologie změny v kůži jako je akantóza, tvorba krust, hydropická degenerace bazálních buněk. Postiženými plemeny jsou kočky perské a exotické. Starší zdroje uváděly, že se jedná o onemocnění dědičné, stejně jako je tomu u perských koček se seborrhoeou (onemocnění, kdy je zvýšená produkce mazu a hyperkeratóza), ale bylo doporučeno posuzovat toto onemocnění samostatně a bez předpokladu dědičnosti.
Léčba
Bohužel není známý jednotný účinný léčebný postup a vždy se musí řešit každý pacient individuálně. Léčí se hlavně sekundární bakteriální a kvasinkové infekce pomocí lokálních antimikrobiálních terapií, zahrnující prostředky na bázi chlorhexidinu a mikonazolu, jako je např. Clorexyderm ve formě šampónu, gelů, roztoků. Systémová antimikrobiální terapie je pak prováděna antibiotiky jako je cefalexin, amoxicillin, enrofloxacin a antimykotiky (ketakonazol). Efekt mohou mít v léčbě i orálně podávané glukokortikoidy nebo depo-steroidní injekce. Studie ukazují, že u některých koček byl Dirty Face Syndrome zvládnut pomocí imunosupresiv cyklosporinu a tacrolimus za velmi krátkou dobu, ale po delší době se u některých koček objevila rezistence k této léčbě. Léčba tedy probíhá spíše metodou pokus-omyl. V některých případech, kdy kočky trpěly velmi silným svěděním, nezbylo nic jiného než přistoupit k eutanázii. Onemocnění tak není veterináři nijak zlehčováno a již probíhají a jsou plánovány další výzkumy, které by mohly do budoucna na pomoci s léčbou.