Proč loveckému psu poskytnout lovecký výcvik

Lovecká výchova loveckého psa je nejpřirozenější a nejefektivnější způsob výchovy loveckého psa. Naučí ho základním dovednostem tak, aby se dobře orientoval v našem lidském světě a majitel v něm získa

Krmení březích a kojících fen a koček

Pokud patříte k majitelům feny nebo kočky, kteří se těší na vlastní odchov mláďat, jistě jste již mnohokrát přemýšleli o tom, jak o fenu nebo kočku v aktivní fázi reprodukce pečovat. Vakcinační a ant

Felinní infekční peritonitis (FIP)

Tato koronavirová infekce způsobuje převážně chronická onemocnění různých orgánových systémů. Tyto symptomy jsou subakutní až chronické a progre­sivní. K šíření viru po organismu hrají velkou roli makrofágy. Dochází k tvorbě imunokomplexů, které se usazují na predisponovaných místech. Rozeznáváme dvě formy tohoto onemocnění: vlhkou (tvorba exudátu v břišní i hrudní dutině) a suchou (tvorba granulomů ve vnitřních orgánech); můžeme pozorovat zvířata pouze s neurologickými příznaky. Granulomatózní hnisavé změny CNS jsou lokalizovány především v blízkosti mozkových komor (ependymitis, ple­xus choroiditis) a mozkomíšních plen (meningitis). Na těchto místech dochází, podobně jako jinde na těle, k ukládání imunokomplexů a vytvoření zánětlivé reakce. Okolní nervová tkáň pak podléhá nekróze. V důsledku takto vznikají­cích zánětlivých změn pak často dochází k poruchám cirkulace moku, následně jeho kumulaci a vzniku hydrocefalu. Nejčastěji jsou pozorovány centrální ves­tibulární a mozečkové příznaky, díky procesu probíhajícímu v oblasti IV. moz­kové komory. Z dalších deficitů jsou významné poruchy vědomí, tetraparéza, deficity různých hlavových nervů a epileptické záchvaty. Neurologické deficity se vyskytují často společně se změnami na očích (uveitis). Z extraneurálních symptomů pak lze očekávat anorexii, horečku, vyhublost a někdy zvětšení ob­jemu dutiny břišní.

Diagnostika se opírá o přítomnost extraneurálních symptomů, vyšetření proti­látek v krvi (jedná se o průkaz Coronaviru, může se jednat o zkřížené reakce s prasečím nebo psím coronavirem), hypergamaglobulinémii. Mozkomíšní mok obsa­huje výrazné zvýšení obsahu proteinu a pleocytózu se smíšeným mononukleárním a polymorfonukleárním obrazem (převládají, však neutrolily). Mok je v některých případech díky zvýšenému proteinu tak viskózní, že se nedaří jeho odběr.

Prognóza je nepříznivá, v ojedinělých případech s mírným klinickým obra­zem lze dosáhnout zlepšení pomocí imunosupresivní terapie.
FeLV, FIV encefalitidy

Velmi vzácně dochází u těchto retrovirových infekcí koček také k rozvinutí neurologických příznaků, které jsou povětšinou ohraničené na symptomy typu změny chování, velmi vzácně doprovázené také epileptickými záchvaty nebo poruchami pohybu. Vzhledem k imunosupresi pacientů je také možné propuk­nutí konkurenční infekce (například Toxoplasmózy). Diagnostika spočívá ve vyloučení jiných běžnějších příčin, serologii a vyšetření mozkomíšního moku.