Proč loveckému psu poskytnout lovecký výcvik

Lovecká výchova loveckého psa je nejpřirozenější a nejefektivnější způsob výchovy loveckého psa. Naučí ho základním dovednostem tak, aby se dobře orientoval v našem lidském světě a majitel v něm získa

Kočky jsou zvířata čistotná…ale (o kočkách a blechách)

Přesto je pravdou, že blechy parazitující v našich končinách, jsou původu kočičího a na psy se pouze dokázaly v průběhu let přizpůsobit. Musím ale ze své zkušenosti prohlásit, že psy potkáváme zamořen

Hypertyreóza koček

Díky kvalitní výživě, dobré chovatelské péči a stále se zvyšující úrovni veterinární medicíny v ČR se zvyšuje průměrný věk našich domácích mazlíčků. Kočky starší deseti let dnes nejsou žádnou výjimkou, a čím dál častěji vídáme v ordinacích i kočky -náctileté a dokonce i kočičí seniory, jejichž věk se blíží dvacítce.
To je určitě dobře, avšak se zvyšujícím se věkem kočičí populace se také častěji setkáváme s chorobami, které jsme považovali za vzácné až raritní. Jedním z takových onemocnění je i hypertyreóza koček , která postihuje kočky ve věkové kategorii nad 10 let.

Co je příčinou hypertyreózy a jak se onemocnění projevuje?
Hypertyreóza je porucha činnosti štítné žlázy spojená s nadprodukcí jejích hormonů.
Příčinou je nejčastěji nezhoubné zvětšení štítné žlázy (pouze přibližně ve dvou procentech případů se jedná o zhoubný nádor) . Zbytnělá tkáň štítné žlázy je aktivní a produkuje velké množství hormonů. Ty se významným způsobem podílejí na regulaci metabolických pochodů v těle a ovlivňují činnost celé řady orgánů. Zjednodušeně řečeno, jejich zvýšená hladina nastavuje metabolismus na vyšší obrátky a tak závažným způsobem ovlivňuje celý organismus.
Co všechno se v kočičím tělíčku při onemocnění odehrává:
Zrychluje se srdeční akce a zvyšuje se krevní tlak, což může vést až k poruchám srdečního rytmu a vzniku srdečních šelestů. Hormony štítné žlázy podněcují tvorbu tepla, proto postižení jedinci vyhledávají chladnější prostředí a špatně tolerují horko. V důsledku zrychlené střevní peristaltiky se objevují průjmy, a díky zkrácenému času trávení tělo nedokáže živiny z potravy řádně zužitkovat. Pacienti jsou proto stále hladoví, ale i přes vynikající apetit a příjem slušných porcí krmiva hubnou. Může se přidat i zvracení. Vysoké metabolické nároky zatěžují játra, kde probíhá neustálá látková výměna. Vyšší prokrvení ledvin má za následek zvýšený výdej moči, spojený zpravidla i s velkou žíznivostí, a pokud takový stav trvá delší dobu, může dojít k jejich nevratnému poškození.
Příznaky, které mohou hypertyreózu doprovázet, zejména hubnutí a zhoršující se kvalita srsti, bývají bohužel často mylně připisovány vysokému věku kočky. Někdy naší pozornosti zcela unikají, protože nastupují velmi pozvolna a nejsou nikterak nápadné.
Kočky jsou zpravidla velmi čilé a aktivní, chuť k jídlu mají obrovskou, a člověka mnohdy ani nenapadne, že by mohly být těžce nemocné. Některé symptomy mohou být zaměněny za jiná onemocnění - častější močení spojené s nadměrným pitím za nemoci ledvin či cukrovku, průjem za onemocnění trávícího systému a podobně.
Časem dochází k celkovému vyčerpání organismu a kočky začínají být slabé, apatické a přestávají přijímat krmivo. Takové projevy už se nedají přehlédnout, a bývají důvodem k návštěvě veterinárního lékaře.

Jak se hypertyreóza diagnostikuje?
Veterinární lékař nejprve provede celkové vyšetření. Prohmatáním štítné žlázy může zjistit její zvětšení a objevit uzlíky, které představují zmnoženou tkáň. Cenným vodítkem pro něj bude i soubor všech příznaků, které je možné zaznamenat.
Nejdůležitější je ale laboratorní vyšetření krve, s cíleným stanovením hladin hormonů štítné žlázy, které může být později ještě doplněno speciálními funkčními testy.

Jaké jsou možnosti léčby?
Cílem léčby hypertyreózy je snížit hladinu hormonů štítné žlázy v těle. Toho lze docílit několika způsoby:
Chirurgický přístup spočívá v operaci, při které je štítná žláza odstraněna. Pro velké procento pacientů ale představuje značné riziko celková anestezie, kvůli častému výskytu srdečních arytmií. Nebezpečné mohou být také možné pooperační komplikace.
V zahraničí se provádí léčba radioaktivním jódem, technicky i finančně velmi náročná záležitost, a a v našich podmínkách zatím nereálná.
Dosud asi nejčastější volbou je podávání léků. Léky se podávají 2x denně, což může být u kočičího pacienta dost velký problém, léčba je doživotní a může být provázena více či méně závažnými vedlejšími účinky.
Zcela novou a velmi slibnou možností léčby je nutriční terapie. Veterinární dieta pro léčbu kočičí hypertyreózy, vyvinutá po desetiletém výzkumu společností Hill´s, Prescription Diet y/d, je nyní dostupná i v České republice. Dieta je založena na extrémně nízké hladině jódu. Jód je prvek, který je pro syntézu hormonů štítné žlázy nezbytný. Redukcí jeho příjmu v krmivu se proto dá stupeň produkce hormonů ve štítné žláze ovlivnit. Klinické studie dokládají pokles zvýšených hladin hormonů již za tři týdny od zahájení léčby. Zároveň nejsou opomenuty případné další zdravotní komplikace běžné u starších koček - samozřejmostí je proto kontrolovaný obsah sodíku a fosforu pro ochranu ledvin a prevenci vysokého krevního tlaku, přídavek taurinu a karnitinu pro zdraví srdce, a snížený obsah hořčíku spolu s vyváženým pH pro prevenci onemocnění močových cest.

Jaká je prevence hypertyreózy?
Zatím nevíme přesně, proč ke zvětšení štítné žlázy s následnou nadprodukcí hormonů u některých stárnoucích koček dochází. Možné příčiny jsou stále předmětem výzkumu. Vzniku onemocnění tedy nemůžeme účinně zabránit.Včasným odhalením problému ale můžeme jeho postup zastavit a předejít závažným komplikacím. Každá kočka starší osmi let by měla 2 x ročně podstoupit preventivní screeningové vyšetření u veterinárního lékaře. Laboratorním vyšetřením lze zvýšené hladiny hormonů zjistit až 1-2 roky (!) před nástupem klinických příznaků.