Může i váš pes darovat krev?

Co musí pes splňovat, aby mohl darovat krev?

Kočky jsou zvířata čistotná…ale (o kočkách a blechách)

Přesto je pravdou, že blechy parazitující v našich končinách, jsou původu kočičího a na psy se pouze dokázaly v průběhu let přizpůsobit. Musím ale ze své zkušenosti prohlásit, že psy potkáváme zamořen

Když kočka kulhá

Kočky snášejí obvykle bolest statečně a nedávají ji najevo tak jako psi.Když viditelně kulhají,svědčí to o velmi vážném stavu.Častěji bývaji postiženy venkovní kočky,vystavené náročnému životnímu stylu plnému nebezpečí a nástrah,které sebou nesou i vyšší riziko úrazů.Poruchy pohybu však nejsou zcela vyjímečné ani u koček chovaných výlučně doma,u nichž sice úrazy tak časté nejsou,nicméně vzhledem k vyššímu věku,kterého se dožívají,se zde uplatňují choroby stáří – především artróza.

Pokousání je bezesporu nejčastější příčinou kulhání venkovních koček.Kočka své území vždy velmi aktivně a vehementně brání..Pokud ještě situaci zhoršuje relativně krátký a neustále se opakující říjový cyklus koček a sexuální apetit kocourů,je závdavků k potyčkám dostatek.Při boji dochází ke kousným poraněním především do hrudních a méně často i do pánevních končetin.Majitel zpozoruje náhle vzniklé kulhání,které se může časem bez léčby ještě zhoršit,kočka přestává přijímat potravu,je apatická a má zvýšenou tělesnou teplotu.Kousné rány jsou velmi nebezpečné,protože v dutině ústní a na zubech útočníka je velké množství různých bakterií,které jsou kousnutím zaneseny do rány.Bodná poranění po zubech se hojí rychle,takže rána se zdá druhý den zahojená,v podkoží se však v prostředí pro život bakterií,založí na vznik tzv.abscesu,neboli podkožní dutiny naplněné hnisem.Naplněná dutina je velmi bolestivá,je příčinou kulhání,otoku v místě pokousání,horečky a apatie.V případě těchto projevů je nutno vyhledat pomoc veterinárního lékaře.

Se zlomeninami končetin se nejčastěji setkáváme u koťat a mladých koček,u starších a zkušených koček již méně.Typickým pacientem se zlomeninou je několikaměsíční kotě,které „prozkoumávalo terén „ ve výškách a skončilo volným pádem.Zvědavost koťat a mladých koček a větší náchylnost k úrazům kompenzuje úžasnou schopností hojení kostí právě u mladých koček do dvou let věku. Pohyb se zlomenou nohou ve velmi výrazně prokazatelný,kočka končetinu vůbec nezatěžuje,při doteku či pohybu je končetina velmi bolestivá a v podkoží je je často vidět podlitinu a otok.Léčba je dvojí : buďto dlahou či operací s použitím různých kovových součástek.O nejvhodnější léčbě vždy rozhodne veterinární lékař.

Artróza není onemocnění,které se u chovatelů příliš uchytilo.Důvodem je patrně skutečnost,že o tomto se všeobecně moc neví.Kočky se u nás důchodové vysokého věku dožívali velmi zřídka a artróza se tak málokdy dočkala stáří své oběti.Nyní starších koček přibývá.Když stará kočka pokulhává,nevyskočí si kam potřebuje,její chůze je po delším odpočinku ztuhlá,dochází ke střídání stavu lepší-horší,jsou to indicie k podezření na artrózu kloubů.Podezření můžeme potvrdit RTG.

Pod podivným označením „imunitou zprostředkovaný zánět „ se skrývají zánětlivá onemocnění,kdy se vlastní imunita zvířete obrátí proti němu a začne jako cizorodou ničit vlastní tkáň – v tomto případě klouby.Mezi tato onemocnění patří i klasické revma.Kočka dlouhodobě kulhá,klouby jsou nateklé a otok je tuhý,kočka se pohybuje opatrně a neochotně,při pohybech kloubů cítí bolest,odmítá skákat. Do této skupiny patří i kulhání kotˇat po vakcinaci,kdy součásti vakcín způsobí,že se imunita kotěte zblázní a začne napadat klouby.Onemocnění odezní spontánně. Ponechání zvířete bez léčby znamená nevšímavost k chronické bolesti,která bude kočku trápit do konce jejích dní.

Kulhání není nemoc,ale příznak nemoci.Příčiny mohou být různé a není často v silách laika,aby skutečnou příčinu kulhání odhalil.Čím dříve navštívíte veterinárního lékaře,tím dříve se zbaví bolesti.