Prevence torze žaludku

Zajímalo by mne, zda se u psů provádějí nějaké preventivní zákroky, které mohou zabránit torzi žaludku. Před několika lety jsem za dosti dramatických okolností přišel o svého psa a později jsem slyšel

Malá šelma fretka

Fretky patří do čeledi lasicovitých, a tím pádem k šelmám. Okruh příznivců těchto podnikavých zvířátek rok od roku roste. Prapředkem všech fretek je divoce žijící tchoř tmavý (Mustela putorius). První

Kožní onemocnění koček

Mezi časté a problematické onemocnění se řadí dermatofytózy - plísňová kožní onemocnění. Vyskytují se nejen u koček, ale i u psů, králíků, morčat, činčil i drobných hlodavců chovaných v domácnosti ze záliby. Protože je možný přenos i na člověka, jsou řazeny mezi infekční choroby- zoonózy. Nejčastěji se nakazí při mazlení s kočkami malé děti, starší lidé nebo člověk nějakým způsobem oslabený. Onemocnění se u člověka projevuje zarudlými velmi svědivými okrouhlými až mapovitými ložisky nejčastěji na rukou, na tvářích, na lýtkách. Léčba člověka je dosti problematická a trvá i několik měsíců s možností recidiv.

Přenos se děje převážně přímým kontaktem zvířete se zvířetem (člověkem), spory plísní mohou přenášet také ektoparazité- zákožky, vši a blechy. Přenos z člověka na zvíře je méně obvyklý.
Na dermatofytózy jsou citlivější především dlouhosrsté a polodlouhosrsté kočky, ale ani bezsrsté kočky nejsou vyloučeny. Všeobecně jsou citlivější mladé kočky, zvířata stresovaná nebo jiným způsobem oslabená.

V prvních týdnech po infekci se nemusí projevit příznaky onemocnění. Infikované kočky jsou na první pohled zdravé, ale jsou již roznašeči infekce. U některých koček probíhá onemocnění jen s nepatrnými příznaky a kočky mohou být trvale zdrojem nákazy. Obvykle se kožní plísně projeví silným svěděním, kočka si vytrhává srst. Na kůži nacházíme okrouhlá zarudlá ložiska pokrytá drobnými šupinkami. Mají tendenci se od středu hojit a rozšiřují se do mapovitých skvrn. Rozlišení, zda se jedná o plíseň Mikrosporon nebo o Trichofyton je možné rychlou kultivací z kožních seškrabků a srsti. Je nutné pro optimální léčbu příslušnou vakcínou.

Používání zevních antimykotik ve formě mastí nebo koupelí je u koček velmi problematické, protože kočka si veškeré zevně aplikované medikamenty olíže. Podávání antimykotik vnitřně ve formě tablet musí probíhat dlouhodobě, i několik měsíců.