Teplo,teplo … zimní bouda

Pelech, bouda, ohrada – to jsou nejdůležitější body životního prostoru vašeho psa, které vymezují jeho vlastní území a útočiště. Pokud nemá pes takové místo jen pro sebe přímo pod vaší střechou, jist

Co je nejlepší připravit pro psí turisty

Stan pro psa -Váš pes určitě ocení, pokud mu pořídíte privátní cestovní boudu, která ho ochrání před mokrem a ve které se bude cítit pohodlně a v bezpečí. Spacák pro psa - nejen Vy, ale i Váš pes

Nejčastější onemocnění fretek

HYPERESTROGENISMUS
Jedná se o onemocnění, které postihuje samice, nejčastěji chované bez přítomnosti samce. Fretky mají tzv. indukovanou ovulaci, což znamená, že ovulace je vyvolána kopulací. Pokud ke kopulaci se samcem nedojde, zůstávají samice v říji dlouhou dobu.
V říji v organismu cirkulují vysoké hladiny estrogenů. Při dlouhodobém působení vysokých hladin estrogenů, dochází v organismu í k depresi kostní dřeně což vede k potlačení tvorby krevních elementů.
Příznaky: zvětšení vulvy, výtok, nechutenství, deprese, bledost sliznic, symetrická alopecie, zánět dělohy, petechiální krváceniny.
» klinické vyšetření
» vyšetření krve (hematologické)
» ultrasonografické vyšetření dělohy a nadledvin
Léčba
» medikamentózní - ukončení říje aplikací léčiv.Tento postup však nemusí být vždy účinný
» chirurgická – provedením ovariohysterektomie (tj.chirurgické odstranění vaječníků a dělohy).
K chirurgickému řešení lze přistoupit teprve po stabilizaci pacienta!
HYPERADRENOKORTICISMUS
Onemocnění postihuje hlavně fretky středního věku a starší. Jedná se o onemocnění kůry nadledvin, které má za následek zvýšenou produkci některých hormonů.
Častěji bývá postižena levá nadledvina, ojediněle může být postižení oboustranné.
Příznaky: progresivní symetrická alopecie, která se objevuje na jaře, v průběhu chovné sezóny se rozšiřuje po celém těle. Na podzim ( po skončení chovné sezóny) mizí a zvíře obrůstá. Dále se může objevit ztenčení kůže, zvětšení dutiny břišní, atrofie svalů. U kastrovaných samic zvětšení vulvy a výtok. Majitelé často pozorují silné svědění zvířete. U samců se může onemocnění projevovat patologickým procesem na prostatě, což vede k obtížím při močení. Dalšími příznaky onemocnění může být anémie, nadměrný příjem tekutin a nadměrné močení.
Někteří postižení jedinci mohou vykazovat agresivní sexuální chování vůči jiným fretkám nebo člověku.
» klinické vyšetření
» ultrasonografické vyšetření nadledvin (posouzení velikosti)
» rentgenologické vyšetření pro posouzení konkurenčních onemocnění
Léčba
» chirurgická – provede se chirurgické odstranění postižené nadledviny (tzv. adrenalektomie).
Prognóza po chirurgickém zákroku bývá dobrá.
» medikamentózní – používá se pouze v případech, kdy je provedení chirurgického zákroku nemožné
INSULINOM
Postihuje zvířata středního a staršího věku (3 – 8 let). Jedná se o nádorové onemocnění beta buněk pankreatu (slinivky). Postižené buňky produkují nepřiměřeně vysoké množství inzulinu.
Onemocnění není vázáno na pohlaví a jeho vývoj je pozvolný.
Příznaky: třes, koma, poruchy vnímání (tzv.neuroglukopenická forma onemocnění), tachykardie, nervozita, podrážděnost (tzv. adrenergní forma), případně se může onemocnění vyskytovat bez klinických příznaků (tzv.asymptomatická forma)
» klinické vyšetření
» vyšetření krve – biochemické (stanovení hladiny glukózy a jaterních enzymů)
» ultrasonografické vyšetření jater
» laparotomie
» medikamentózní
» chirurgická - doporučuje se u zvířat mladších 6-ti let, případně u zvířat s konkurenčním onemocněním nadledvin
DILATAČNÍ KARDIOMYOPATIE
Onemocnění srdce, postihující fretky středního a staršího věku.
Příčina vzniku onemocnění není známa.
Příznaky: dýchací obtíže, snížení tělesné aktivity, inapetence, hubnutí, slabost zadních končetin, zvětšení objemu dutiny břišní.
» rentgenologické vyšetření
» ultrasonografické vyšetření