Proč ten pes zase neposlouchá!!!!!

Co od svého psa očekáváme: Pro převážnou většinu majitelů psů je z hlediska poslušnosti psa plně dostačující, když pes přiběhne na první zavolání, netahá za vodítko, na vycházce neobtěžuje ostatní li

Máte kočku místo budíku?

Mít doma kočku, která Vás pravidelně budí ještě před tím, než zazvoní Váš budík, není nic příjemného. Pokud máte za sebou těžký den, může to ve vás probouzet krvežíznivé choutky. O kočkách se často my

Oční onemocnění

PRA

Zcela samostatnou kapitolou ve výčtu dědičných chorob jsou onemocnění očí. Šeroslepost až kompletní oslepnutí ve velmi raném věku zvířete (většinou už do dvou let života) mívá na svědomí progresivní retinální (oční sítnice) atrofie – PRA. Tato nesmírně obávaná choroba má na svědomí odumírání světločivných buněk sítnice, což je zapříčiněno jejím nedostatečným prokrvováním. PRA je podmíněno celou řadou dědičných poruch a probíhá za příznaků bolestivosti oka a zhoršujícího se vidění, ústícího až k úplnému oslepnutí. Poměrně často se toto onemocnění projevovalo kupříkladu u labradorských retrívrů, ovšem důsledným vyřazováním postižených jedinců z chovu se situace zlepšila. Stejně tak u border kolií se podařilo vyřazováním postižených zvířat z chovu snížit výskyt z původních dvanácti na dvě procenta. Velmi závažné je, že u plemen, u nichž standard vyžaduje malé, hluboko v lebce uložené oko, je toto onemocnění prakticky nevymýtitelné. Dispozice pro toto onemocnění mají dále hlavně anglický mastif, bullmastif, welsch corgi, australský ovčák, irský setr, kolie, jezevčík drsnosrstý a trpasličí dlouhosrstý, sibiřský husky a samojed.

CSNB

Výhradně a pouze u briardů se vyskytuje specifická forma oční vady zvaná CSNB – kongenitální stacionární noční slepota. Hovoříme o zděděné poruše sítnice, kdy škála poškození zraku postiženého psa se vyvíjí od standardního denního vidění až k hluboké denní slepotě. Nemoc se záludně projevuje pozvolnou degenerací sítnice, která se může začít projevovat dokonce již v šestém měsíci stáří štěněte. Prvním stádiem je slepota noční. Denní vidění zůstává zatím v pořádku. Nemoc se ale během života psa vyvíjí a může vyústit až v úplné oslepnutí. Zákeřnost této choroby spočívá také v tom, že klinicky ji lze rozpoznat až v momentě jejího propuknutí. Preventivním klinickým vyšetřením sítnice nelze zjistit, jestli se nemoc v budoucnu projeví nebo je-li pes přenašečem CSNB. To odhalí pouze genetický test.

PLL

Různá plemena teriérů, například Jack Russel, Parson Russel, německý lovecký, velšteriér nebo toy foxteriér, postihuje tzv. primární luxace čočky (PLL), což znamená, že se jim oční čočka uvolní ze své pozice a zaviní oslepnutí.

Šedý zákal

Napříč téměř celým spektrem plemen – výskyt byl totiž zaznamenán u více než 70 plemen – se vine jako ,,šedáˮ nit hereditární katarakta, tedy vrozený šedý zákal, který je jednou z nejvýznamnějších příčin zhoršené zrakové funkce u psa. Kataraktou rozumíme jakýkoliv zákal čočky, který negativně ovlivňuje vidění. Toto onemocnění se patrně dědí se sestupnou tendencí v časové linii chovu, s výskytem v nejrůznějším věku zvířete. Kromě dědičného původu onemocnění mohou být spouštěčem šedého zákalu také orgánová onemocnění (například diabetes mellitius). Prokazatelně nejspolehlivější léčbou je chirurgická odstranění zákalu.

CEA

Majitelé kolií bývají často konfrontováni s anomálií očí (CEA), což je choroba s velmi širokým spektrem zasažení různých míst oka. Může se projevit nedostatečně vyvinutou cévnatkou, duhovkou nebo sítnicí, postižením cév a dokonce až nitroočním krvácením. Predispozici k tomuto onemocnění získala hlavně plemena dlouho- i krátkosrsté kolie, šeltie, australského ovčáka, border kolie, Nova Scotia Duck Tolling retrívra a dlouhosrstého vipeta.