Teplo,teplo … zimní bouda

Pelech, bouda, ohrada – to jsou nejdůležitější body životního prostoru vašeho psa, které vymezují jeho vlastní území a útočiště. Pokud nemá pes takové místo jen pro sebe přímo pod vaší střechou, jist

Buďte přátelé

Hrajte si! Psi milují hry. Udělejte si každý den chvilku pro hraní. Kromě toho že si společně užijete spoustu zábavy , ulevíte svému psovi od nastřádané energie. Choďte na procházky. Berte vašeho

OTITIS EXTERNA

Onemocnění uší je jednou z častých příčin, proč je majitel psa nebo kočky nucen navštívit svého veterinárního lékaře. Proto si povíme něco málo o příčinách tohoto problému, o tom jak poznat, že moje zvířátko má problém a je třeba navštívit veterináře, a jak se o uši preventivně starat. Prvním příznakem počínajícího ušního problému bývá časté poklepávání hlavou. Zvíře si také často ucho drbe a škrábe, případně se tře o různé předměty. Někdy může být zvíře citlivé na dotek v oblasti ucha, někdy i hlavy. Některá zvířata mohou být až agresivní. Pokud máme v domácnosti větší počet psů, můžeme pozorovat, že ostatní zvířata budou očichávat nebo olizovat ucho nemocného zvířete. V případě, že si k boltci čichneme, je někdy možné cítit pronikavý zápach. Někdy pozorujeme přítomnost velkého množství mazu.
Proč k onemocnění dochází?
Onemocněním uší myslíme hlavně zánět zevního zvukovodu (otitis externa), ale postižen může být i samotný boltec. Postižení boltce častěji vidíme jako následek automutilace (sebepoškozování) při zánětu samotného zvukovodu. U koček mezi hlavní příčiny otitis externa patří ušní svrab, jehož původcem je parazit Otodectes cynotis. Nemocná zvířata mají „špinavé ucho“ jako by vyplněné tmavým mazem podobnému kávové sedlině. U psa k nejčastějším příčinám zánětu ucha patří kvasinková infekce. V takovém případě je zvukovod vyplněn hnědým, mazlavým a zapáchajícím mazem. Méně časté jsou záněty bakteriálního původu. U některých zvířat je zánět ucha sekundárním projevem jiného onemocnění, jako je např. alergie na krmivo, atopie nebo některá autoimunitní onemocnění. Zánět může být také jako reakce na přítomnost cizího tělesa v zevním zvukovodu. Nejčastěji nacházíme zbytky travních osin. U koček se také setkáváme často se zánětem vyvolaným přítomností polypu, který jako překážka irituje okolní tkáně. Některé záněty jsou naopak způsobeny majiteli – např. při neopatrném čištění uší vatovými tampóny. U některých zvířat jsou záněty zvukovodu častější než u druhých a majitelé se ptají proč. Odpovědí na tuto otázku je: vlivem predispozičních faktorů. Sama anatomie psího zevního zvukovodu (dva kanály – horizontální a vertikální) predisponuje k problémům. V dlouhém kanálu zvukovodu se může hromadit vlhkost, která podporuje růst kvasinek, následně přemnožené kvasinky vyvolají zánět. Některá plemena jako pudli nebo teriéři trpí na zarůstání zvukovodu chlupy, které jej uzavírají a tím zabraňují přirozenému větrání. Opakované záněty mohou způsobit zúžení zvukovodu a opět vytvořit vhodné podmínky pro vznik dalšího zánětu. Jakmile máte podezření, že vaše zvíře trpí zánětem ucha, je dobré vyhledat vašeho veterinárního lékaře, aby psa vyšetřil. Základní diagnostickou metodou je otoskopie, kdy se veterinář podívá na strukturu a celistvost bubínku a zhodnotí množství a konzistenci mazu uvnitř zvukovodu. Pokud je třeba, je možné odebrat vzorek na cytologické vyšetření, pomocí kterého je možné určit příčinu zánětu (bakterie, kvasinky nebo nadměrnou tvorbu mazu). V případě bakteriálních zánětů se odebírá vzorek na mikrobiologickou kultivaci pro určení potřebných antibiotik pro léčbu. Základem je ale vždy prevence, a proto je třeba se o uši vašeho mazlíčka pečlivě starat. Aby si váš mazlíček na čištění uší zvykl, je třeba ho k tomu učit již od mladého věku. U plemen, kde dochází k zarůstání zvukovodu chlupy, je třeba je pravidelně vytrhávat. Jde o jednoduchou proceduru, kterou zvládne majitel bez problému doma. Pokud je váš mazlíček doma nervózní, neváhejte požádat svého veterináře. Je třeba vytrhávání chloupků z uší nezanedbávat, protože jinak se pomalu snižuje přirozené větrání zvukovodu a vytváří se vhodné prostředí pro pomnožení kvasinek a dochází k následnému zánětu. Další nedílnou součástí péče o uši je jejich samostatné čištění. Uši by se v žádném případě neměly čistit na sucho, ale je potřeba použít speciální přípravky (nejčastěji obsahují chlorhexidin). Do ucha nakapeme několik kapek přípravku, promneme chrupavku ucha u jeho báze a necháme psa zaklepat hlavou. Poté jen vytřeme maz, který zůstal na boltci. Na čištění uší určitě nepoužíváme vatové tampóny jako u lidí, pouze si dáme vatu na prst a čistíme ucho pouze tam, kam dosáhneme. V opačném případě zatlačujeme maz hlouběji k bubínku a podporu vznik zánětu. Pravidelnou péčí o uši je možné rychleji odhalit počínající problém, proto je dobré nepodceňovat její význam. Pokud máte jakékoliv pochybnosti, zda má váš miláček zdravé uši, navštivte bez obav svého veterinárního lékaře.