Proč právě psa, proč právě fenu?

Padesát na padesát? Jedním ze zásadních momentů při výběru psa patří rozhodování, má-li to být pes, nebo fena. Naštěstí co budoucí majitel, to jiné rozhodnutí. Jedině proto nemůžou nikdy psí rody,

Nácvik čistotnosti štěněte

Pořídili jsme si osmi, či devítitýdenní štěňátko. Nádherné, huňaté klubíčko, bezbranné, důvěřivé, které je strašně roztomilé a není snad nikdo, kdo by se do něj nezamiloval. S pořízením štěňátka nejso

Polycystické onemocnění ledvin u koček

Polycistické onemocnění ledvin koček je vrozené onemocnění ledvin s autosomálně dominantním typem dědičnosti, charakterizované tvorbou cyst v kůře i dřeni ledvin. Výskyt cyst je obvykle bilaterální a multipní a postupem času vede k chronickému ledvinnému selhání.

Plemenná predispozice

Polycystické onemocnění ledvin je známé především u perských koček a exotických krátkosrstých koček. Vyskytuje se však i u jiných plemen, včetně kříženců.

Patogeneze

Cysty v ledvinách se u postižených koťat vyskytují od narození, příznaky renálního selhání se objevují mezi 3. – 10. Rokem života (průměr 7 let). Malý počet zvířat má cysty přítomny také v jiných orgánech, např. v játrech a pankreatu. Velikost cyst se pohybuje v průměru od 1 mm do 20 mm, jejich počet je variabilní (20-200). U starších zvířat obvykle dosahují větší velikosti.
Cysty vznikají z nefronů a zasahují kůru i dřeň ledvin. Kromě cyst lze v postižených ledvinách některých koček zaznamenat chronickou tubulointerscitiální nefritis a intersticiální fibrózu. Onemocnění se projevuje nespecifickými klinickými příznaky, progrese je rychlá různě.
Výzkumy založené na opakované ultrasonografické detekci PKD pozitivních jedinců různého věku prokázaly, že u většiny (kolem 66%) koček došlo v průběhu jednoho roku k progresi onemocnění, která se projevila v podobě zvýšeného počtu cyst v tkáni ledvin. Není jasné, zda se jedná o generaci nových cyst, nebo o pouhé zvětšení cyst již existujících, které v předchozím vyšetření pro svou malou velikost nemohly být ultrazvukem zachyceny.

Genetika

Felinní polycystické onemocnění ledvin je charakterizováno autosomálně dominantním typem dědičnosti a postihuje asi 38% perských koček na celém světě, což z něj činí jednu z nejčastějších dědičných chorob u koček. Onemocnění se podobá autosomálně dominantní polycystické chorobě ledvin (AD-PKD) u lidí, která má frekvenci výskytu v populaci 1:1000 a v USA je to jedna z nejčastějších příčin onemocnění ledvin u lidí. Každá kočka s abnormálním genem má PKD. V případě zkřížení nemocného jedince (P/p) se zdravým (p/p) bude 50% potomků postižených (P/p) a 50 % potomků zdravých (p/p). V případě páření dvou pozitivních jedinců (P/p) bude 50% koťat z vrhu pozitivních (P/p), 25% koťat negativních (p/p) a 25 % koťat zdědí defektní gen od obou rodičů (P/P)
-tato forma je pravděpodobně neslučitelná se životem. Je zajímavé, že studie, která porovnávala ultrazvukové vyšetření ledvin s genetickými testy, odhalila, že ve skupině 63 perských a sedmi exotických krátkosrstých koček vykazovalo 41,4 % koček cysty v ledvinách při sonografickém vyšetření, ale jen 37,1 % bylo pozitivních při genetickém testování. Je tedy možné, PKD způsobují i jiné matuace, které dosud nebyly objeveny.

Diagnostika

Diagnostika onemocnění se opírá o klinické vyšetření, laboratorní vyšetření krve a moči a sonografické vyšetření ledvin. K dispozici je také genetický test pro detekci přítomnosti či absence mutace PKD 1. Při klinickém vyšetření zjišťujeme nespecifické příznaky v podobě inapetence, úbytku hmotnosti, snížení aktivity, horší kvality srsti, polyurii/polydipsii, případně zvracení. Laboratorním vyšetřením krve obvykle získáme výsledky vypovídající o chronickém renálním selhání v podobě azotemie, hyperfosfatemie a nonregenerativní anémie. Na ultrazvukovém vyšetření ledvin detekujeme hladké, kulaté anechogenní cysty v kůře i dřeni ledvin, jejichž počet a velikost je variabilní a mění se v průběhu času. Cysty jsou ultrazvukem zachytitelné už v poměrně brzkém věku zvířete (6-7 týdnu).

Diskuze a závěr

I když v případě felinního polycystického onemocnění ledvin jsou cysty přítomny v ledvinách již od narození, renální selhání se vyvíjí až v pozdějším věku zvířete (průměrně kolem sedmého roku života, tedy v době, kdy již většina zvířat používaných v chovu má i několik generací potomků).
K diagnostice onemocnění má současná veterinární medicína k dispozici dva postupy genetické vyšetření a ultrazvukové vyšetření.
Genetické testy umožňují snadnou diagnózu PKD již ve věku kotěte, tzn.umožňují postiženého jedince vyřadit z chovu před reprodukcí. Jsou neinvazivní a provádí se jedenkrát za život. Dokážou však identifikovat pouze autosomálně dominantní formu onemocnění. Není vyloučeno, že v průběhu času budou objeveny i jiné matuace způsobující toto onemocnění. Ultrazvukové vyšetření také dokáže identifikovat postiženého jedince ve věku kotěte, ale zobrazení cyst je limitováno jejich velikostí (1 mm). Hlavní výhodou ultrazvuku je jeho opakovatelnost, proto lze tuto metodu kromě diagnostiky využít hlavně pro posouzení progrese onemocnění.