DESATERO PRO KOUPÁNÍ PSŮ A KOČEK

1. Koupání psa nebo kočky provádějte nejlépe ve dvou – jeden člověk zvíře přidržuje a druhý nanáší šampón a oplachuje. 2. Vezměte si na sebe staré nepromokavé oblečení – gumovou zástěru a jednorázové

Strach ze psů: Pomoc, já se bojím!!!

Věřte domu nebo ne, ale chorobný strach ze psů patří mezi nejčastější fobie vyvolané zvířaty a trpí jím spousta lidí. Pokud někoho takového nemáte ve svém nejbližším okolí (což je docela dobře možné,

Případ granulomatózní mykotické hepatitidy u želvy zelenavé

Úvod
U importovaných plazů jsou běžnými nálezy infekce s dlouhodobou periodou latence. Rozvoj klinického průběhu těchto infekcí je často podmíněn transportem a následně nevhodnými podmínkami náhradního chovu. U plazů chovaných dlouhodobě v podmínkách zájmových chovů se na rozvoji infekčního onemocnění může významně podílet déle trvající kontakt s infekčním prostředím. Zdrojem infekce mohou být krmné nebo napájecí misky i samotný substrát v teráriu.
Vstupní branou infekce bývá poraněná kůže nebo sliznice, méně často se jedná o průnik infekčních agens přes sliznici žaludku nebo střeva. V případě použití biologického substrátu v teráriu nelze vyloučit ani aerogenní cestu infekce, například vdechnutím spor hub. Onemocnění má v takových případech většinou chronický charakter a postiženými orgány jsou především játra nebo plíce. Příklad chronické granulomatózní hepatitidy mykotického původu dokumentuje následující případ.

Diskuze

Granulomatózní léze u plazů jsou častým nálezem a jsou způsobeny přítomností bakterií, hub nebo parazitů. Houby a kvasinky se u plazů vyskytují jako původci primárních infekcí i původci infekcí sekundárních. Nejčastěji jsou izolovány rody Paecilomyces, Penicillium, Fusarium, Geotrichium, Mucor a Aspergillus. Houby rodu Paecilomyces jsou saprofytické vláknité houby, které se nacházejí v půdě, vodních nádržích, kazícím se ovoci nebo hnijících rostlinách. Tyto houby byly izolovány též z těl bezobratlých. Nebezpečné mohou být u pacientů s poškozením imunitního systému, například chronicky nemocných pacientů. Houby rodu Paecilomyces jsou charakteristické vysokým stupněm odolnosti vůči sterilizačním technikám. Odolávají také působení běžných antimykotik, například amfotericinu B, griseofulvinu nebo 5-fluorocytosinu. Účinné jsou především itrakonazol a vorikonazol. Onemocnění má většinou chronický průběh. Vnější projevy infekce jsou nespecifické. U pacientů se dostavuje únava, nechutenství a ztráta hmotnosti. Mykotická infekce postupně proniká do plic, jater, ledvin i sleziny. U lidí mohou houby rodu Paecilomyces způsobit pneumonie, peritonitidy, pyelonefritidy, sinusitidy, onemocnění zraku, chronické suppurativní záněty středního ucha, kožní onemocnění. Roztroušené mykotické infekce byly popsány u psů, koček, koní, hadů, želv, ještěrů i krokodýlů. U plazů byly popsány především druhy. P.lilacinus a P. varioti. Paecilomyces lilacinus je u plazů nejběžnější a rovněž nejvíce rezistentní vůči desinfekčním prostředkům. Velmi často se podílí na rozsáhlých infekcích, kterým předcházelo vážné poškození sliznice pacienta.

Závěr

Jedinou možnou formu léčby v případě mykotické granulomatózní hepatitidy u želvy zelenavé představovalo chirurgické omezení rozsahu poškození tkáně s následnou systémovou léčbou antimykotiky. Míra poškození jater však byla již příliš velká a schopnost pacienta zvládnout operační zákrok a anestezii omezená.