POHODLNÉ A BEZPEČNÉ PSÍ BATOHY

A není nic jednoduššího než opatřit pro psa batoh a může si vodu na cesty nosit sám. I batoh je však pro psa nepřirozený a proto je důležité psa na jeho nošení naučit, ale především vybrat takový b

Připravte se na léto

V letních měsících se naše kontakty s přírodou zintenzivňují. Na procházkách a na výletech se psem se však může ukázat i ta horší tvář léta – úrazy, poštípání hmyzem a klíšťaty, alergie, záněty zvukov

Psinka

Psinka je vyvolávána paramyxovirem z rodu Morbilivirus. Rozeznáváme několik forem: psinka u mladých psů, psinka dospělých a starých psů a takzvaná „old dog“ encefalitis. Klinická manifestace psinky se v posledních letech poněkud změnila a klinikové jsou konfrontováni s poněkud mírnějším a ne tak pestrobarevným obrazem tohoto onemocnění. Velká část psinkových pacientů je předvedena pouze s neurologickými potížemi, bez jakéhokoliv náznaku současného či předchozího postižení jiných orgánových systémů.

První akutní změny v šedé a bílé hmotě jsou charakterizovány demyelinizací bez zánětlivé infiltrace. Predilekčními místy jsou mozeček, tractus opticus a mí­cha. Tyto změny jsou způsobeny replikací viru v neuronech a gliových buňkách. Během druhé, chronické fáze pak dochází k zánětlivé infiltraci a následnému poškození nervové tkáni. Tato druhá fáze se dostavuje v případě nedostatečné nebo opožděné imunitní odpovědi. Jak již bylo řečeno, klasická forma s extra­neurálními symptomy (febrilie, katarální zánět respiračního systému a zažíva­cího traktu, následované neurologickou symptomatologií) se stává vzácností! Během neurologického vyšetření pozorujeme multifokální obraz onemocnění. Třicet procent symptomů je spinálních (para-tetraparéza, ataxie). Dalším častým projevem psinky jsou centrální vestibulární poruchy nebo postižení mozečku. Běžné jsou také terapeuticky těžko ovlivnitelné epileptické záchvaty a obou­stranná slepota. Myoklonus je pozorován u méně než poloviny případů. Navíc je třeba říci, že se vyskytuje také u encefalitíd jiného než psinkového původu (není tudíž patognomickým symptomem!!!). Během akutní fáze chybí typické změny mozkomíšní tekutiny. Teprve zánětlivé změny chronické fáze onemocnění se odrážejí v likvoru. Vedle mononukleární pleocytózy můžeme prokázat také zvýšený protein (intrathekální syntéza imunoglobulinù). Virový antigen lze prokázat v buňkách likvoru pomocí fluorescenèního testu.

Prognóza nervové formy psinky je vždy rezervovaná, v případě výskytu záchvatů nepříznivá. V případě mírných příznaků a mírného průběhu lze očekávat, že se zvířata zotaví, mnohé symptomy však mohou přetrvávat. Myoklonus, jako jeden z možných přetrvávajících symptomů je terapeuticky téměř neovliv­nitelný. Průběh onemocnění je tedy závislý na schopnostech organizmu zabrá­nit dalšímu rozšíření viru v organizmu.

Terapeuticky lze zvláště v počátečních fázích použít sérum se psinkovými protilátkami, které mohou být užitečné při bránění systemického rozšíření in­fekce. Účinnost těchto protilátek v CNS je více než diskutabilní. Sekundární in­fekce potlačujeme pomocí antibiotik. Poněvadž v počátečních stádiích dochází k potlačení imunitního systému, jsou kortikosteroidy v této fázi kontraindiková­ny! Naproti tomu v chronických progresivních případech, kde masivní zánětlivá reakce CNS výrazně poškozuje, jsou kortikoidy indikovány. Nejdůležitějším momentem v boji proti psince je samozřejmě pravidelné očkování.