Proč právě psa, proč právě fenu?

Padesát na padesát? Jedním ze zásadních momentů při výběru psa patří rozhodování, má-li to být pes, nebo fena. Naštěstí co budoucí majitel, to jiné rozhodnutí. Jedině proto nemůžou nikdy psí rody,

Chraňte svého psa

Pozor na otravu. Jedy nečíhají na Vašeho psa pouze venku ve formě záměrně otrávených návnad. Těchto otrav je opravdu minimum. Mnohem častěji se stane, že Váš miláček „objeví“ nějaké jedovaté látky u V

Vysoký tlak u psa

U psa rozlišujeme primární i sekundární arteriální hypertenzi. To znamená, že hypertenze může vzniknout následkem jiného onemocnění nebo existovat jako samostatná choroba. U lidí je asi deset procent všech hypertenzí sekundární hypertenze. To neznamená, že by se u psů nestanovoval krevní tlak, ale není to základním úkonem každého preventivního klinického vyšetření. Samotný postup je obdobný jako v humánní medicíně. Při kontrole se většinou měří krevní tlak nepřímou metodou, v souvislosti s operativním úkonem lze však použít i metodu přímou, při které se zavádí centrální katétr. Normální hodnoty systolického a diastolického tlaku se u psa pohybují okolo 120 a 80 milimetrů rtuťového sloupce (mmHg). Na tlak krve má vliv mnoho vnějších faktorů. Krevní tlak se u psa mění s věkem, což je dáno postupným omezením pružnosti cévní stěny. Takzvaná idiopatická hypertenze bez diagnostikované příčiny u psa vyskytuje jen vzácně. Při vzrušení nebo stresu se hodnota systolického tlaku může pohybovat nad hranicí 170 mmHg. Za závažný lze považovat stav, pokud je tlak dlouhodobě vyšší než normální hodnoty. U psa bývá diagnostikován vysoký tlak především při chronickém selhání činnosti ledvin. Předpokládá se, že až osmdesát procent psů s chronickým selháním činnosti ledvin trpí vysokým krevním tlakem. Nemusí být zcela jasné, jak se tento stav vyvinul, protože selhání ledvin může být příčinou i následkem vysokého krevního tlaku. Mezi další onemocnění, která jsou doprovázena u psa hypertenzí, patří poruchy funkce endokrinních orgánů – hyperadrenokorticismus neboli nadměrná funkce tkáně nadledvin, feochromocytom neboli speciální forma nádoru nadledvin, nebo cukrovka. Vysoký krevní tlak působí negativně na velmi jemné cévky, které se nacházejí v sítnici oka, v ledvinách, na srdci i v mozku. Drobné cévy jako nitky zde pod vlivem vysokého tlaku praskají, protože je překročena jejich elasticita. U psa lze v takovém případě zaznamenat krvácení na sítnici spojené s poruchou zraku až slepotou. Při krvácení do mozku lze pozorovat i těžké neurologické komplikace. Jindy pacient vykazuje zprvu omezenou aktivitu, která může přejít do úplné apatie. Popisovány jsou i další nápadné změny v chování psa. Měření krevního tlaku je tedy standardním úkonem při opakovaných kontrolách u pacientů s uvedenými chorobami. Odborníci doporučují změřit krevní tlak každému psovi s chronickým selháním ledvin, adrekonkorticismem a hypertyreózou. Stanovení krevního tlaku je vhodné při kontrolách zdraví u starých jedinců nad osm let. Terapie je zaměřena na základní onemocnění i na zvládání tlaku krve. Mezi léky vhodné ke snížení tlaku u psů se počítají takzvaně ACE inhibitory. V praxi se používají tablety s enalaprilem v dávkách půl až jeden miligram na kilogram hmotnosti psa denně. S ohledem na ovlivnění funkce ledvin se současně provádí i terapie diuretiky. U pacienta lze záhy pozorovat zlepšení aktivity. Po zahájení léčby se provádí kontrolní měření tlaku krve psa zprvu v týdenních intervalech, později po dvou nebo třech týdnech. Následující kontroly po třech měsících. Studie, které sledovaly případný negativní dopad terapie enalaprilu u psa, prokázaly jeho vhodnost. Bylo potvrzeno, že ACE inhibitor nepoškozuje funkci ledvin ani v dávkách několikanásobně vyšších, než jsou dávky používané při léčbě srdečních poruch. Pokud jsou součástí terapie i diuretika, potom je nutné pacientovi zajistit stálý přístup k pitné vodě a respektovat také nároky na častější venčení. K dispozici jsou speciální krmiva – veterinární diety, které jsou určeny pro pacienty, s hypertenzí a poruchami ledvin.